ZWVU
Winterberging 2019
Dit seizoen start de winterberging op 1 oktober. Verderop op deze pagina vindt u de links naar de bergingslijsten. Het bergen start dagelijks om 09.00 uur. In verband met de veiligheid vragen we uw aandacht voor het volgende:
Uit veiligheidsoverweging verzoeken wij u de volgende regels tijdens de botenberging in acht te nemen:
- Gelieve u niet in de loodsen te begeven tijdens het verrijden van de boten.
- Niet achter de heftruck of tractor lopen.
- Op de spuitplaats (voor de portaalkraan) buiten de gele belijning te blijven.
- Uw auto niet binnen de afzetting (slagboom) op het parkeerterrein parkeren.
- Uw boot aanleveren met ZWVU sticker met uw lidmaatschapsnummer erop.
- Uw boot aanleveren met aanmeerlijnen goed bereikbaar voor de bergingsploeg.
- Gaarne uw boot voor de tewaterlating 2020 voorzien van hijspijlen! Zie ook het artikel onderaan deze pagina.
- Uw boot aanleveren zonder gasflessen.
- U mag uw boot vanaf 16.00 uur aanleveren de dag voor de ingeplande bergdag (zie lijst) tot en met de ochtend van de berging tot 10.00 uur in de kraanbaan.
- De masten plaatsen in de daarvoor bestemde mastenberging.(bij voorkeur uw zalingen, windex, antenne etc. verwijderen).
En dan nu de bergingslijsten:
Hijspunten
Waar de bergingsloeg echter tegenaan loopt is dat er steeds meer schepen zijn zonder hijsmarkering. Uw schip dient van hijsmarkeringen voorzien te zijn, dat wil zeggen dat zowel aan bakboord- als aan stuurboordzijde aangegeven dient te zijn waar de hijsbanden van de botenkraan moeten komen. Wij zullen bij de tewaterlating 2020 hier aandacht aan besteden en eventueel stickers op uw schip aanbrengen. Mogelijk moeten hier kosten voor worden doorberekend. U kunt stickers op het havenkantoor verkrijgen en advies van de bergingsploeg. Het is eventueel mogelijk op de kraan uit te lezen wat de beste plek is qua gewichtsverdeling.
De reden van deze actie is dat lang niet altijd duidelijk is waar het log zit, waar een schroefas of saildrive precies zit en dergelijke. Ook de gewichtsverdeling is belangrijk. (wij kunnen eventueel op de kraan uitlezen hoe de gewichtsverdeling zou moeten zijn)
Besteed u svp aandacht aan dit onderwerp? Dit voorkomt schade aan uw schip en doet de berging en tewaterlating vlotter verlopen, hetgeen weer fijn en respectvol is richting de bergingsploeg die alles vrijwillig in eigen tijd verzorgt.
Jeugdzeilplan 2019
Ook dit jaar hebben we weer het jeugdzeilplan georganiseerd. We hadden 14 deelnemers. Het examen is afgelegd onder zwaardere wind dan dat de zeilertjes hadden gehad tijdens alle trainingen, maar allemaal geslaagd.
Waterplanten
Beste watersporters,
Hierbij een stukje over de waterplanten gezien in de ogen van de wedstrijdzeilers.
De waterplanten vormen een hindernis voor het eerlijk wedstrijdzeilen. Daarom deze kaart. Waterplanten groeien in de ondiepe gedeelten van het meer daar waar de waterdiepte kleiner is dan 3 meter. In het verleden is zand gewonnen in het meer en daarom zijn er putten ontstaan van > 20 meter diepte. Hier groeien geen waterplanten. Zodra mijn boot een waterplant tegenkomt blijft deze om de kiel hangen. Ik vaar daarom via de vaargeul van diepe put naar diepe put. Ik kan dan goed varen en zelden komt er een losliggende waterplant om de kiel hangen. Omdat niet iedereen over een dieptemeter beschikt, ben ik met plotter en dieptemeter langs de randen van de zandputten gevaren daar waar de waterdiepte > 3,5 meter is. Dit heb ik in deze kaart weergegeven. In de donkergekleurde gebieden is het water meer dan 3,5 meter diep en groeien daar geen waterplanten.
Mijn ervaring in de wedstrijden is dat je beter een kleine omweg kunt maken dat een bos planten mee te sleuren.
Doe er je voordeel mee en hopelijk komt het vaarplezier weer terug.
vr.gr. Bert Munter
Tewaterlating - hijspunten -
De tewaterlating 2019 voorloopt voorspoedig. Waar de bergingsloeg echter tegenaan loopt is dat er steeds meer schepen zijn zonder hijsmarkering. Uw schip dient van hijsmarkeringen voorzien te zijn, dat wil zeggen dat zowel aan bakboord- als aan stuurboordzijde aangegeven dient te zijn waar de hijsbanden van de botenkraan moeten komen. Wij zullen komende winterberging of bij de tewaterlating 2020 hier aandacht aan besteden en eventueel stickers op uw schip aanbrengen. Mogelijk moeten hier kosten voor worden doorberekend.
De reden van deze actie is dat lang niet altijd duidelijk is waar het log zit, waar een schroefas of saildrive precies zit en dergelijke. Ook de gewichtsverdeling is belangrijk. (wij kunnen eventueel op de kraan uitlezen hoe de gewichtsverdeling zou moeten zijn)
Besteed u svp aandacht aan dit onderwerp? Dit voorkomt schade aan uw schip en doet de berging en tewaterlating vlotter verlopen, hetgeen weer fijn en respectvol is richting de bergingsploeg die alles vrijwillig in eigen tijd verzorgt.